Să fii tânăr antreprenor sau tâmplar?

Female Construction Worker Kneeling Down Using A DrillCând mă sună vreo prietenă și îi răspund gâfâind că duc cutii grele și nu pot să vorbesc, realizez cât de puțină eleganță are munca aceasta de tânăr antreprenor. De multe ori glumesc, zicând că jobul meu seamană mai mult cu cel al unui lucrător pe șantierul de construcții. Ei bine, iată dovezile.

Citind un articol din 2015 pe Adevărul despre cele mai prost plătite joburi din România, am realizat cât de mult seamană ce fac ei cu ce fac eu (articol: http://adevarul.ro/economie/bani/cel-mai-prost-platite-joburi-romania-1_54d10130448e03c0fd3f4ce7/index.html )

În primul rând, sunt chelner și recepționer (locul 1), atunci când vin clienți la showroom. Eu mă ocup de ceai și cafea, eu mă ocup de răspuns la telefoane (cu mici excepții), planificat programările, negociat zile și ore.

De câteva ori pe săptămână fac și munca de pe locul 2- textilist, sau, în cazul meu, marochiner. Pentru că, chiar dacă nu mă ocup eu personal de producție, trebuie să fiu parte din proces. Trebuie să înțeleg cum se fabrică o geantă, să intervin atunci când se fac greșeli, să fiu conectată la tot ce ține de calitatea pielii și manoperei, să fiu informată despre cele mai nou tehnici dar și cei mai buni furnizori de pe piață, una foarte competitivă, de altfel.

Cel mai des fac munca unui tâmplar/ muncitor în construcții/ instalator, situați pe locurile 4 și 7. De ce? Pentru că la primul showroom, am zugrăvit cu mâna mea. La al doilea, am oprit singură o inundație. Am asamblat mobilă, am reparat piese de mobilier. Urc și cobor de pe scara metalică de construcții, înșurubez cuiere, lipesc plexiglas, fac și desfac standere în timp record. Am devenit maestru în mânuirea șurubelniței și a ciocanului.

Iar dacă e să fac un pas înapoi și să privesc în ansamblu, sunt și angajatul din cultură (locul 8), care promovează lectura, atrage edituri și scriitori și participă la târguri de carte, care luptă cu morile de vânt, dar care nu se dă bătut.

Zi de zi sunt curierul care lipeste cutii și colete, le incarcă și le descarcă, le notează, ierarhizează și completează formulare de livrare. Sunt hostess-ul de eveniment, care îi face pe toți invitații să se simtă bine. Sunt vânzătorul de la casă, care încasează, care face facturi, care pune în pungi. Sunt învățător, când trebuie să explic unei asistente ce are de făcut, de la început. Sunt asistenta care face powerpoint-uri, prezentări și baze de date.

Dacă este ușor? Sigur că nu. De cele mai multe ori ajung seara frântă acasă, cu dureri de spate mai ceva ca un instalator. Da, există și partea glamour și strălucitoare a acestei meserii, în cazul meu- conferințe de business, evenimente de modă, ședințe foto, interviuri, târguri de designeri, gale de premii, cocktailuri și baluri caritabile. Dar aceasta este doar cireașa de pe tort, alintul de la sfârșitul unei zile pline, recompensa pentru o muncă bine făcută, iar până ajungi acolo, sunt muuuulte cutii de cărat.

Așa că dacă aveați impresia că drumul de tânăr antreprenor vine din start la pachet cu un șofer cu mănuși albe, muncă liniștită de birou, apariții în presă și 100 de angajați eficienți, ei bine, țin să vă contrazic: cel puțin nu acesta este cazul dacă începeți ca mine, de jos.

Dar există un gând care ajută, dacă mai căutați consolare. Vreo 9 ani în urmă, când lucram în agenție de PR, șefa mea mi-a spus într-o zi: `Sanda, eu știu ce să-ți cer pentru că și eu am făcut munca ta.` În asta cred- în aceea că urcând treptat toate scările, cu bine și cu rău, și învățând să fac câte un pic din tot ceea ce înseamnă meseria mea, într-o zi voi fi un șef eficient, corect și vizionar. Voi ști exact ce trepte au de urcat ceilalți angajați, pentru că le-am călcat eu înaintea lor.

 

 

 

 

Scrie ce crezi

