Primul meu TED Talk @TEDxCluj

La începutul acestui an am avut onoarea să fiu invitată drept speaker TEDx la evenimentul organizat de cei de la TEDxCluj, pe scena operei maghiare din Cluj. Cu aproape 1000 oameni în sală (vedeți mai jos VIDEO), spun cu mâna pe inimă că și emoțiile mele dinaintea discursului au fost pe măsură.

16708560_10154162858112041_1908027710028901461_n

Am fost întrebată:

  • de ce am ales să vorbesc în engleză- răspunsul este simplu- pentru inovație, aceasta este limba de referință, și mi s-a părut cea mai relevantă pentru poveștile pe care le-am spus. De asemenea, trebuie să spun că eu sunt rârâită în toate limbile, mai puțin în engleză și franceză (lucky me!).
  • de ce am ales această temă-  pentru că recent mi-am depus și disertația în același domeniu, cel care mă interesează cel mai mult- Tehnici de promovare a inovației. De altfel, Bookletta este inovație și am fost`mama ei` de la concepere, naștere, până la producție, promovare și vânzare. Domeniul inovației mă fascinează iar poveștile inovatorilor trebuie să circule, să ajungă cunoscute în lume, pentru a extrage din ele învățăminte.

Nu pot spune că a fost ușor, dar pentru mine, discursul de la TEDx a fost poate cea mai frumoasă experiență de vorbit în public de pănă acum, una care m-a încărcat cu putere și energie pentru a continua să inovez și să povestesc despre inovație. O experiență cu recompense interioare extraordinare, cu multă culoare și emoție (care se simte din plin și în vocea mea din timpul filmării).

Dacă ar fi să extrag 7 lecții valoroase, pe care să le transmit mai departe, după această experiență life-changing, acestea ar fi ele:

  1. Succesul/Eșecul discursului tău TED se decide în primele 5 secunde. Știu, Sun Tzu spunea ca victoria într-o  bătălie este decisă înainte ca aceasta să înceapă, dar în cazul unui discurs este un pic diferit: dacă ții minte prima frază și o spui cu forța necesară deschiderii unui discurs, cel mai probabil de acolo restul textului `va curge` fără probleme. Încheierea trebuie spusă cu o forța la fel de mare, sau chiar mai mare, pentru un circuit complet și de efect.
  2. Limbajul corpului tău poate să completeze acolo unde ai lacune de comunicare. Dacă ești pasionat ca și mine de body-language, știi că studiile arată că limbajul non-verbal domină limbajul verbal atât ca prioritate cât și ca putere de exprimare. În timpul discursului meu mi-a scăpat de câteva ori tonul vocii, de la emoții, însă am temperat prin mișcări ample și circulare ale mâinilor, prin zâmbet, prin mișcarea corpului și rotirea privirii prin sală.
  3. Un discurs mai lent transmite de multe ori mai multă încredere decât unul rapid. Asta nu înseamnă că poți depăși timpul alocat (regulile de enunțare a discursului TED sunt foarte stricte și este imperativ să te conformezi). Un discurs mai lent înseamnă că, deși știi să te încadrezi bine în timpul tău, vei face pauze, vei pronunța clar fiecare litera și fiecare cuvânt, vei avea intonație și vei încheia clar o idee înainte să o începi pe alta. Aici mai am de lucrat și eu, trebuie să recunosc.
  4. TEDx este despre idei noi. Indiferent ce temă alegi, este important să aduci noutate prin ceea ce spui. Eu am ales un termen nou ce ține de inovație și care nu a fost încă acceptat în dicționar. M-am pus în locul spectatorului care a plătit biletul de intrare și m-am gândit cu ce aș dori să plec acasă dupa eveniment: aș fi vrut să plec mai bogată în idei. Așa că am vorbit despre o idee care cred eu că ne poate îmbogăți, nu doar pe mine și pe tine, ci pe întreaga noastră generație, una, din fericire, extrem de fertilă pentru inovare.
  5.  Vorbește despre oameni care te inspiră. Indiferent dacă acesta este tatăl tău, Steven Johnson sau Gutenberg.
  6. Cum se îmbracă un speaker TED? Oripilată de ideea de outfit format din cămașa albă-pantalon negru/fustă neagră/blugi (cei care mă cunosc știu de ce), am ezitat în a alege o ținută care să fie decentă, acoperită, office, și în același timp una care să mă reprezinte. Cred că o alegere bună de outfit este în primul rând o culoare care te face să arăți fresh (eram în picioare de la 5 dimineața iar discursul meu a fost la 5 seara), care îți scoate în evidență frumos culoarea pielii și o siluetă care îți avantajează corpul într-un mod decent. Dar cel mai important- să te reprezinte, să fie ceva în care te simți bine și te poți concentra în totalitate la ceea ce vorbești.
  7. Open up. Dacă alegi o temă mai serioasă, care poate să plictisească prin mult text sau definiții, alternează cu glume, cu povești personale sau chiar cu momente care emoționează, pentru a oferi o experiență completă celor din sală. Trebuie să recunosc că m-am emoționat și eu, povestind despre copilăria mea, despre ideea mea și despre ceea ce m-a făcut să iau anumite decizii până acum. Dar cred că anume acest gen de discurs, în care mă deschid ca o carte pe scenă, este parte din brandul meu personal și din cine sunt astăzi.

Sper să vă placă și vouă filmul discursului de mai jos, iar eu, tot ce pot să zic este… ne vedem la următorul TEDx!

Scrie ce crezi

