8 locuri care fac România Mea

Atunci când ți-e drag un om, ți-e drag mai ales pentru acele câteva calități ale lui care îți fac viața mai frumoasă: pentru simțul umorului, pentru inteligența sau pentru bunătatea sa.

Ei bine, călătorind recent în Africa de Sud într-un grup internațional de oameni care nu știau mai nimic despre România, am simțit nevoia să-mi laud țara frumoasă, completă, cu multe de oferit, pentru toate gusturile, vârstele și buzunarele. Așa că am găsit 8 locuri care imi fac viața mai frumoasă și care au transformat România tuturor- în România mea.

12065965_10153656109532165_4635191110366474000_n

Vă invit să le descoperiți, si să povestiți și voi tuturor despre locurile mai mult sau mai puțin cunoscute care o fac unică.

  1. Sat Peștera, comuna Moieciu. Am dezvoltat o pasiune pentru satul acesta, locul meu de suflet și punctul preferat de pe harta României. Acolo merg să-mi încarc bateriile, să respir adânc, să nu ma grăbesc, să ma opresc doar si să privesc în jur. E un vârf de munte, un cătun liniștit cu niște peisaje extraordinare unde singurul zgomot care răsună peste văi este clinchetul clopotului de la gatul vacilor. Acolo merg an de an de 9 ani de zile, am văzut micul cătun crescând, de la o mână de pensiuni, la o duzină. Acolo mi-am dus prietenii, iubiții, acolo merg cu părinții, acolo duc oamenii alături de care pot și vreau să stau și în liniște. Căci e mult mai greu să taci cu cineva si să te relaxezi decât să arunci cuvinte de umplutura in aer, doar ca să eviți ce e cu adevărat important. Must-see: un dublu curcubeu deasupra drumului abrupt de urcare spre sat. Must-drink: o zmeurata la Casa Boierească. Must-eat: clătite cu dulceață de afine, dimineața, pe terasa panoramică de la Tăbăcaru’.
  2. Vama Veche. Pentru o experiență completă, se ia una bucată prietenă, una bucată mașină, doua bucăți costume de baie, niște muzică bună, se urcă în mașină și se pleacă, pur și simplu. Fără make-up, fără tocuri, fără fițe, fără produse de aranjat părul: nu are nici un rost, oricum o să-ți stea ca naiba de la “briza” din Vamă. Stai la Amphora într-o cameră cu vedere la mare sau la Sandalandala dacă vrei la cort. Filozofează într-un hamac pe Amphora Beach, acolo unde sunt cei mai talentați barmani. După apus, ia-ți o haină mai groasă și încalțăminte acoperită, ca să poți dansa până târziu în nisip. Must-eat: Clatitele cele mai vestite din țară și cu cele mai dubioase denumiri, la Papa Bun. Rapane, la Frontiera. Must-drink: cozonac. Vamaioții știu de ce.
  3. Maramu’, că bine zici tu. Știu, Maramu’ e prea general. De multe ori, de Paști sau de Crăciun ma găsiti acolo, la Baia Mare, în familia prietenelor mele, care mi-a devenit în timp a doua familie departe de casă. Timpul trece altfel acolo, cu mai multă bunătate peste oameni. Prețurile sunt “cu obraz”. Familia e familie, mersul la biserica e frumos, și reunește comunități. Urcăm în mașină și mergem să vedem  Memorialul Durerii, din Sighetul Marmatiei. Pe drum mâncăm un gulas bun undeva la poalele muntelui sau la o păstrăvărie ca-n povești. Dacă avem timp, mergem la Cimitirul vesel de la Săpânța sau cu mocănița. Dacă nu, ne relaxăm la “bai” (au niste centre extraordinare spa). Must-eat: placinta creață. Must-drink: o pălincă dublu distilată acasă la oameni buni. Limonadă la Le Bistrot.
  4. Transalpina. Pentru pârtie, pentru snowboard, pentru că acolo e mai puțin aglomerat. Pentru lacul care sclipește ca o oglindă în fața ta când cobori pe zăpadă. Noi am stat la pensiunea Domniței Sophie din satul Malaia, care are cele mai drăguțe gazde: un cuplu de oameni plini de haz și povești. Mai mult, au o brânză de capra excelentă. Dacă nu stați acolo, măcar mergeți să luați masa.
  5. Cluuuj. Sau chiar mai lung: Cluuuuuuuuuuuuuuuj. Pentru oamenii frumoși de acolo, care promovează lectura cu mâinile lor: Victor Miron de la “Cărțile pe față” și doamna Carmen care face pernele pentru carte ChicCitta. Pentru Libraria BookStory, o mică poveste, chiar în centrul orașului. Pentru Muzeul de Arta, Palatul Banffy. Pentru atmosfera boemă și relaxată a orașului, un “je ne sais quoi” pe care doar Clujul îl are. Must-eat & drink: Casa Boema, cu mâncărurile și ceaiurile lor magice.
  6. Constanta. De Constanța m-am îndrăgostit într-o dupa-amiază de septembrie, când ma plimbam singura pe acolo, dupa o ședință foto. Am găsit plaja Trei Papuci, am stat și am citit acolo câteva ore bune, pe un șezlong, cu simfonia valurilor pe fundal și cu un soare prietenos, inocent. Apoi am urcat în vechea moschee, până sus, am văzut Catedrala Sf. Petru și Paul care până acum e una din preferatele mele, m-am plimbat pe lângă vechiul, superbul Cazino. Îmi place diversitatea privirilor oamenilor, diversitatea arhitecturală a orașului. Apusurile în port. Dar mai ales, îmi place Constanța pentru că acolo oricât nu m-aș rătăci, nu ma pierd: toate drumurile ma duc tot la plaja Trei Papuci, cu umbrelele ei de stuf. Must-eat & drink: Crazy, On Plonge, Irish Pub.
  7. Brasov. O zi perfectă ar începe cu o plimbare prin orașul vechi, până la Piața Sfatului, cu o cafea fierbinte chiar acolo la mesele de pe terasele din piață. Apoi o vizită la Libraria Cărturești și la Humanitas, tot acolo. Un prânz pentru gurmanzi, la Casa Hirscher. Dupa masă, câteva ore de relaxare la Paradisul Acvatic, mai ales iarna, la sauna și apoi la piscina cu apă fierbinte în aer liber. Încheie seara cu un ceai de ierburi la Dr. Jekelius Pharmacy, o cafenea-farmacie (datează din 1905). Must-see: Muzeul Prima Scoala Romaneasca. Stay at: Casa Wagner, chiar în Piața Sfatului.
  8. Piatra-Neamț. Pentru centrul istoric (Curtea Domnească) și turnul lui Ștefan cel Mare. Pentru o urcare cu telegondola până sus pe munte. Pentru mănăstirile vechi din preajmă, pentru lacul-baraj Bicaz, pentru Cheile Bicazului, pentru panorame incredibile. Pentru cetatea Neamt si masivul Ceahlău. Must-eat & drink: Hanul Ancutei.

Ar mai fi multe frumuseți românești de adăugat, Sibiul, Timișoara, Iași, Suceava, Râșnov, mănăstirile din Bucovina. Îmi doresc să ajung în Deltă, acolo n-am fost niciodată încă. Mai am atâtea vârfuri de cucerit, atâtea povești de ascultat.

România mea e frumoasă de la nord la sud, de la vest la est, de la mare la munte și hăt până în câmpie.  S-o promovăm, deci, și s-o vorbim numai de bine, așa cum facem și cu cei mai scumpi oameni din viața noastră.

 

 

 

Scrie ce crezi

