Of-of și Văleu Doamne

IMG_1354Îmi place să cred ca de când am plecat de acasa am crescut, tot mai sus, tot mai sus: călătoresc, învăț despre oameni și despre lume, vorbesc câteva limbi străine, am vizitat cele mai mari muzee ale lumii, am încercat mâncăruri exotice și sporturi neobișnuite.

Si totusi, desi sunt înnebunită după vinurile bune italiene și încerc să învăț zonele și felurile de struguri, din când în când parcă tot mi se face pofta de un “tulburel” de acasă, de un vin brut, de la bunicii de la Nord, care îmi face gura pungă. Deși imi plac restaurantele cu mancare puțină și gourmet, acasă, când fac eu mâncare pentru oamenii dragi, întotdeauna fac prea multă, “să ajungă, să nu rămâie nime’ flămând”, cum se zice la noi. Însă, de fiecare dată, (surpriză!) tot mai “rămâie”, așa că mă simt vinovată, și, conform tradiției, ii pun pe toti să termine din farfurie- acest tip de terorism alimentar se mosteneste tot genetic la basarabeni. Când gătesc, fără să-mi dau seama stau cu o mână rezemată în șold și un picior de cocostârc, așa cum am văzut atâtea generații de femei înaintea mea. Tot mi se pare ca totul trece cu miere, ceai de zmeura si ca totul e mai gustos cu usturoi…chiar și o “hrincă” de pâine. Tot sunt singura din gașca mea de la București care ține toast-uri la orice ocazie, ca la o nunta moldovenească fără sfârșit. Tot aș asculta muzică folclorică veche, la orice oră din zi sau noapte, tot știu să chiui la nunți și cu atâta naturalețe încât cred ca noi la naștere în loc să țipăm, chiuim. Nici măcar nu sunt superstițioasă dar știu când să bat de trei ori in lemn ca să nu alung norocul. Când e bine e “Dă Doamne” și când e rău e “Doamne ferește!”, și nu mă consider o ființă religioasă.

Și, deși sunt câțiva ani buni de când mi-am rătăcit accentul moldovenesc în favoarea unor vocale mai deschise, tot mi se mai intampla la cate o intrebare de suflet, de jăle, de dor, să vreau sa oftez si sa raspund:

– Olecuțâcă…

Scrie ce crezi

