Lectii de viata la 28 ani

Singura rubrica de care ma tin, an dupa an, de ziua mea, e aceasta. Mi-ar fi placut sa spun astazi ca am devenit brusc mai desteapta, mai echilibrata, ca apropiindu-ma de 30 mi se va revela adevarul suprem, insa toate acestea ma privesc tacute de dupa geamul altor timpuri, care, cel mai probabil, urmeaza.

11822452_10153470320227165_4347526303164809057_nNu noi invatam de la univers, ci universul ne invata pe noi, selectiv. Astfel, pot spune cu o mana pe inima si alta pe cerebel, solemn, ca anul acesta m-a invatat urmatoarele:

  1. Ca nu exista oameni rai sau buni. Dragi parinti, in sfarsit am inteles ce imi spuneati cand eram mica! “Sanduta, oamenii nu sunt rai sau buni, ca in povestea cu lupul si scufita rosie”. Asa este! Mi-a luat 28 ani sa inteleg ca oamenii se nasc bivalenti, atat cu bine cat si cu rau in interiorul lor. Diferenta dintre noi consta in felul in care reusim sa “administram” sau sa ascundem, sa blocam raul si sa scoatem in fata binele. E ca si atunci cand te machiezi ca sa iesi in public si ascunzi defectele, evidentiezi calitatile. Oamenii isi machiaza sufletul zi de zi, pentru ca nu cred ca pot fi iubiti cu tot cu raul din ei. Dar eu cred ca pot.
  2. Despre oamenii-pansament. Se ia una bucata om compatibil, bun la suflet, se pune pe rana, se preseaza cu grija, se asteapta ceva timp, si apoi… miracol, rana s-a cicatrizat. Cateodata devenim pansament pentru cei dragi, sau ei pentru noi. E un fenomen frumos, intr-o lume de oameni cu varfuri neslefuite, care ne ranesc. Atunci cand simti ca poti face bine cuiva chiar si printr-un cuvant spus la momentul potrivit, fa asta fara sa te gandesti de doua ori. Binele invinge.
  3. Timpul nu vindeca tot, nu. Timpul e destept, uneori ironic, si, ca un bibliotecar fixist, alege unii oameni care vor tot aparea in calea ta, inexplicabil, in cele mai neobisnuite ipostaze. Ei vor veni val-vartej si te vor da peste cap, pana intelegi pe ce raft trebuie sa-i pui. Apoi, daca i-ai pus pe raftul potrivit, timpul ii lasa in pace.

4. Discursul perfect. Toata viata am tinut discursuri pe care le scriam si le invatam dinainte, de la care ma abateam putin ca sa nu scap esentialul. Anul acesta, la evenimentul cu nr 10 organizat de mine, a fost prima data cand am vorbit spontan, improvizat, si a fost ce mai bun discurs din viata mea. Scuzati lipsa de modestie, dar a fost momentul meu de glorie, pentru care am lucrat mult, si pe care il mai savurez si acum. Secretul? Mergand in slow-motion prin lumina reflectoarelor, spre mijlocul podiumului, mi-am spus urmatoarele: “- Dupa 6 luni de munca pentru acest eveniment, daca tu nu stii ce sa spui publicului, atunci nimeni nu stie.”

5. Dragoste in ciulama. Am observat ca de multe ori moldovenii (nu pot sa spun despre alte zone) isi arata dragostea prin mancare. Mamele gatesc, te indoapa, te grabesc sa-ti termini mancarea din farfurie ca sa-ti mai puna, te intreaba daca mai vrei ciulama, mamaliga- in traducere, vor sa-ti spuna ca te iubesc, sa te intrebe daca iti place, daca e gustoasa iubirea lor. Se bucura cand mai ceri, pentru ca ele cred ca si tu vorbesti aceeasi limba. Tatii te intreaba daca ai mancat, daca nu ti-e foame, daca vrei un pahar de vin. Daca ai mancare in frigider, daca ai mancat fructe. De fapt vor sa spuna ca sunt acolo, ca daca ai nevoie de ei, sa apelezi. Ca isi fac griji pentru tine si ca vor sa-ti fie bine. Eu cred ca pe noi, copii lor, nu ne costa nimic sa vorbim si noi in limba lor, mamaligheza, ciulameza, placinteza…si sa nu uitam ca in nici un moment nu a fost vorba doar de mancare.

Iată şi lecţiile din anii trecuţi:

https://sandacojocaru.wordpress.com/2014/08/05/lectii-de-viata-la-27-ani/

https://sandacojocaru.wordpress.com/2013/08/08/lectii-de-viata-la-26-ani/

https://sandacojocaru.wordpress.com/2012/08/06/lectii-de-viata-la-25-ani/

https://sandacojocaru.wordpress.com/2011/09/02/lectii-de-viata-la-24-de-ani/

https://sandacojocaru.wordpress.com/2010/08/06/lectii-de-viata-la-23-de-ani/

https://sandacojocaru.wordpress.com/2009/05/17/lectii-de-viata-de-la-22-de-ani/

One thought on “Lectii de viata la 28 ani

  1. Pingback: Lecții de viață la 29 ani | RUSANDA

Scrie ce crezi

