Leul moldovenesc, o pisicuta

Jumatate din facebook-ul meu e din Chisinau. Asa ca jumatate din facebook-ul meu e trist azi. De ce? Pentru ca leul moldovenesc se prabuseste, inevitabil. Generatia mea inca nu a vazut un prag atat de mic, si acum isi vizualizeaza oripilata viitorul si isi pune intrebari, pe diverse wall-uri: Ce ne facem? Leul scade, avem stare de razboi la granita? Nu mai stim cine ne conduce si incotro? Ce urmeaza? Ce-o sa se intample cu noi?

Cursul oficial al MDL la 17.02.2015 (Banca Nationala a Moldovei)

USD 19.5949  +0.6348
EUR 22.3704  +0.7247

Vorbind cu o prietena din alta generatie, imi spune “Ehehe, sa vezi prin cate din astea am trecut eu si parintii tai.” Cuvantul care ne tine de cald, de peste 20 de ani e cuvantul Tranzitie. De la URSS- la… non-URSS. De la non-URSS, la neo-comunism moldovenesc sub conducerea lui Voronin. De la neo-comunism, la o simulare de directie europeana. Si acum, acum nici macar nu stim spre ce tranzitam. Dar stim ca Putin si planurile sale personale vor avea un cuvant greu de spus in ceea ce urmeaza.

Mi-am amintit atunci de un episod din copilaria mea, difuz, ca prin ceata: CUPOANELE, banii folositi prin 1992-1993, bani de tranzitie, care aratau ca niste bani de Monopoly ( http://ro.wikipedia.org/wiki/Cupon_moldovenesc ). O gluma proasta. Ca tot ce se intampla in ultimul timp in “republica” Moldova. Iar lipsa de reactie a basarabenilor, lipsa de tupeu in fata nedreptatilor conducatorilor lor este chiar mai grava decat nedreptatile, pentru ca arata o lipsa de caracter, adanc inradacinata in gene.

1000_cupon._Moldova,_1993_a

Noi, basarabenii, suntem obisnuiti cu ce poate fi mai rau. Si cand ne e rau, spunem “ei lasă, mai rău să nu şie”. Iar cand ne e foarte rau, ne apropiem de familie şi ne repetam “important e că ne avem unii pe alţii”. Ceea ce e dragut, dar e tot o zona de confort in care ne complacem si zacem, asteptand sa vina altii sa schimbe ceva in locul nostru.

Cateodata ma gandesc ca poate daca ni s-ar intampla ceva cu adevarat frumos, ni s-ar da bani, libertate, putere de decizie, recunoastere, ne-am speria si am da inapoi. Cum sa meritam noi atata fericire? Doar de sute de ani suntem obisnuiti sa fim loviti, jefuiti, exploatati, injositi, infometati, deportati, rupti de natiune si de tara-mama, trimisi desculti la munca in tari care se respecta si pe care le ridicam cu mainile goale?

In termeni psihologici se spune ca daca nu te iubesti si nu te respecti, nu astepta sa te iubeasca si sa te respecte altii. Poate ca e valabil si la nivel de tara. Asa ca propun un exercitiu  in oglinda, la nivel national, basarabeni iubiti. In fiecare dimineata, sa ne privim toti in oglinda si sa repetam: Ma iubesc, ma respect si merit sa atrag lucruri bune in viata mea. 

Poate ca pare stupid, fara sanse de izbanda, si asa si este, dar spuneti-mi daca ceea ce se intampla acum in Moldova vi se pare mai putin stupid? Si daca cineva face ceva ca sa schimbe situatia?

Pe wall-uri putem scrie cu totii. Simţul sacrificiului îl avem, exagerat de mult. Dar schimbarile mari au nevoie de un curaj pe care noua se pare ca ni l-au omorat din faşă, pentru totdeauna.

One thought on “Leul moldovenesc, o pisicuta

Scrie ce crezi

