Privitul pe geam la Chisinau, ocupatie si ocupanti

71870_458177530920426_1121904135_nDupa 7 ani de cand inspir si expir la Bucuresti, am prins un oarecare accent local, sau mai degraba am pierdut accentul meu de Basarabia. Nu este neaparat ceva cu care ma mandresc, ci mai degraba o pierdere pe care am suferit-o pentru a-mi contura mai bine sfera profesionala- dar o pierdere pe care mi-o asum.

Vin acasa la Chisinau cam o data la doua luni, de obicei cu treaba. Am putin timp asa ca interactionez doar cu prieteni si familie, iar singurii oameni dinafara cercului meu cu care mai comunic accidental sunt taximetristii, chelnerii si vanzatorii. Astfel, observ dinamica locului si impactul actiunilor politice tot mai tensionate din regiune mai mult prin intermediul lor.

Data trecuta cand am fost acasa am dat peste un nene taximetrist de treaba: ” Da sânteți din România? Și frumos grăiți! Așe frumos se audi la dumneavoastră… Da nu cum grăiesc oamenii aiși. Grăiesc stricat.” I-am spus povestea cu vocalele si gura deschisa mare la A-uri si cum la Chisinau se vorbeste cu gura semi-deschisa si se aud altfel sunetele.

De data aceasta, doua zile la rand am mers cu taxi de la 14999. Le-a chemat cineva pentru mine, pentru ca eu nu prea stiu numere de taxi in Moldova. Prima data am dat peste un rus care de indata cum am intrat in masina a inceput sa debiteze fraze multe si rapide in rusa si eu nu m-am prins exact ce spunea- am 7 ani de cand am plecat din tara si nu am mai exersat limba rusa, pe care si asa o invatasem doar din strada, la un nivel foarte slab. I-am zis doar “Mergem pe str. cutare, va rog”. S-a intors la mine si m-a intrebat “Nu înțeleje rusî?”. Zic: “Sunt plecata demult de acasa si nu prea mai inteleg.” N-a zis nimic, a dat muzica tare in masina, o muzica ruseasca, ceva cu Moscova, si apoi, uitandu-se la mine prin oglinda, a strigat deasupra: “Vă plași muzîca me?”.

Am privit pe geam. Nu am ripostat nimic, pentru ca era noaptea, pentru ca eram singura in taxi si mergeam undeva la marginea orasului. Pentru ca a vrut sa ma intimideze iar eu l-am lasat sa creada ca m-a intimidat doar pentru ca imi era frica.

A doua zi, aceeasi poveste. Taximetrist rus, eu ii spun in romana, el imi raspunde in rusa. Apoi incepe sa vorbeasca cu mine, ma intreaba daca sunt din Romania, ca am accent romanesc (incearca sa imite accentul meu si rade in batjocura), apoi imi povesteste cum o cunostinta de-a lui rusoaica a locuit 15 ani la Bucuresti si i-a spus ca “romanii au tratat-o ca pe o specie inferioara”, apoi ma intreaba pe mine daca nu sunt tratata asa. Ii zic nu, din contra, m-am integrat fara probleme. Imi spune ca el nu vrea in UE sa fie sluga la romani si  ca limba romaneasca nu exista, ea se trage de la limba moldoveneasca. Incep sa ma aprind si aleg sa nu spun nimic din aceleasi motive (noaptea, singura, femeie) iar taximetristul debiteaza tot mai multe verzi si uscate, spalat la creier dupa atatia ani de rusificare. Ma intreaba de ce tac, spun iar ca nu prea inteleg rusa, iar el zice “da, nici eu nu vorbesc moldoveneasca. Nu ca nu respect limba, da pur si simplu nu-mi place. Si de ce sa invat ceva ce nu-mi place. E limba taranilor, pana la urma.”

Inghit in sec. Bine ca toti trebuie sa invatam limba lui, desi nu suntem in tara lui. Bine ca eu sunt taran si totusi el e taximetristul care ma duce acasa. Bine ca limba romana nu exista, ca totul e o inventie, ca toti suntem din plastilina in lumea lui si ne modeleaza cum vrea. Bine ca stie istorie mai bine decat istoricii. Bine ca incearca sa ma intimideze, sa rada de mine, pentru ca si-au gasit inamicul- simbolul romanilor- in mine, o fata de 26 de ani, care mergea spre casa.

Bine, fratilor, inghitim in sec, privim pe geam, ne lasam intimidati, ne e frica sa ripostam, ne lasam numiti in toate felurile pe pamantul nostru, bine,  dar pana cand?

 

 

6 thoughts on “Privitul pe geam la Chisinau, ocupatie si ocupanti

  1. Multstimata Sanda… inteleg perfect situatia.. trecut, vazut, simtit… intrebare!! si daca nu te lasai intimidata, si daca ripostai… stii vorba ceea nu te cobori la nivelul unui prost ca acolo te bate el cu experienta..:D chiar nu ma deranjeaza toti toromacii care se cred carturari si politicieni si economisti dar lucreaza ce lucreaza..:D trebuie sa fim mai toleranti ca doar nu de viata buna sunt rai ca si cainii… eu ignor, ignor si iarasi ignor.. cand vad in fata o persoana inteligenta care ar absorbi cuvintele mele ma aimpart cu tot ce gandesc.. si prin exemplul meu dau de inteles ca orice nu mi s-ar spune eu o sa procedez cum cred eu mai bine fara sa ma simt intimidat.. eu de fiecare data cand vin acasa vad din ce in ce mai multi tineri foarte capabili, culti, educati… si ma bucur enorm.. in rest rabdam caci asta ne e soarta neamului..:)

  2. Dna Sanda, sunt un roman din Basarabia, cu ceva ani de experienta de prin Bucuresti, Oradea, Suceava…dupa cele citite ma cam bate gandul sa ma fac taximetrist, din cateva motive, pt clienti romano-friendly, 2 in scop de educare a celor mai slabuti in domeniul lingvistic (marea majoritate nu cunosc nici o alta limba straina)

  3. Sincer, când ne-am cunoscut mi-ai lăsat impresia că ești genul care știe să dea un pumn și chiar caută nițel de scandal 😀

    Chestia asta cu “privitul pe geam” îi boală grea, indiferent de situaţiile care se ivesc. Apoi e umilinţa de după pe care o resimţi, ţi-e cumva jenă de tine că n-ai putut fi in stare de ceva mai mult. Partea bună e că te poţi dezvăţa. Şi tare fain-i când te dezveţi.

Scrie ce crezi

