De doua ori roman

400px-Podul_de_flori_tricolorSunt cetatean roman de origine din R. Moldova. Am dubla cetatenie. Sunt cetatean roman, dar m-am nascut la Chisinau. Am si, si. Sunt de origine basarabeanca. Doua pasapoarte. Stampile multe in pasaport pe drumul dintre Chisinau si Bucuresti.

Da, pentru majoritatea celor nascuti in Romania, specia “dublu cetatean” e una neinteleasa, aproape extraterestra. Cum adica, din R. Moldova dar ai cetatenie romana? Cu ce drept?

Ei bine, putini sunt cei care stiu ca bunicii mei (ai nostri, majoritatea celor din R. Moldova) s-au nascut in Romania Mare, si drept consecinta ei, parintii mei si eu avem dreptul sa “redobandim” cetatenia romana. E un fenomen frumos, o incercare de corectare a unei greseli istorice, pe care eu o apreciez mult si de care cred ca ar trebui sa afle toti.

Dedublarea aceasta de personalitate, splitarea coloristica a copertii pasaportului te face sa circuli altfel decat ceilalti- la vama alegi ce pasaport sa dai: la vama romaneasca- cel romanesc; la vama moldoveneasca- cel moldovenesc.

Dar inafara de a-l flutura fara interes la vama, la ce-mi foloseste acest pasaport moldovenesc? Nu lucrez in R. Moldova, nu sunt inscrisa in sistemul de pensii, nu-l folosesc la banca. Buletinul moldovenesc mi-a expirat nefolosit si el, saracul.

Ambele documente “valoroase” ale cetateniei R. Moldova stau plictisite in sertarul de la noptiera in asteptarea unei calatorii undeva in est, in Rusia sau Ucraina, tari pentru care, ca si basarabeanca, nu am nevoie de viza. Dar, pentru ca poate am fost prea mult in acel spatiu cand eram mica si nu aveam unde in alta parte sa mergem in vacanta- nu ma mai simt atrasa turistic de el. Acum vestul civilizat, sudul, nordul imi fac din ochi.

In rest… buletinul romanesc este prietenul meu cel mai bun. Cu el merg la banca, cu el schimb bani, cu el sunt inscrisa in sistemul de pensii in Romania. Cu el plec in vacanta in Europa sau cu pasaportul romanesc pentru Africa. Cu el ma identific pentru aproape orice fac in viata mea de zi cu zi.

Ce imi mai ofera cetatenia R. Moldova, odata plecata de acasa? Sincer, inafara de dreptul de vot, mai nimic.

As prefera o singura cetatenie, si buna. O singura pensie, si buna. Un singur leu, un singur ban, si bun. O identitate, si buna. Una comuna. Un fel de roman de pe ambele maluri ale Prutului, pe una cu piciorul si pe una cu sufletul. Iar pasaportul sa fie desenat cu un pod de flori tricolore. Bunicul meu nascut in Romania Mare (care nu si-a redobandit inca cetatenia) ar fi tare fericit.

Si eu la fel.

 

7 thoughts on “De doua ori roman

  1. Pingback: De două ori român | Info Prut

  2. Pingback: De două ori român |

  3. Apropo, eu am redobandit cetatenia romana in timp ce eram deja emigrat in occident. Pasaportul romanesc e mai multa bataie de cap decat avantaj (necesitatea de a calatori la Bucuresti pentru acte, complexitatea calatoriilor cu copiii pentur un singur parinte, stereotipurile cu care ma confrunt zi de zi …). L-am facut oricum pentru ca conteaza latura emotionala.

  4. Pingback: De două ori român | 24Moldova.Info

Scrie ce crezi

