Saracia din noi

Acesta este un articol despre saracie, murdarie si oameni care isi cauta tristetea prin tomberoane.

Sursa foto: http://www.protv.ro

Teleportata la Bucuresti 5 ani in urma direct de la Chisinau, pot spune ca si aici si acolo e acasa. Cateodata chiar si in Kinshasa, unde se afla mama mea, e acasa, desi nu am fost acolo inca.

Exista insa un lucru de care nu am reusit sa ma desprind inca: de senzatia ca vin dintr-o tara mai saraca decat cea in care locuiesc acum. De gandul ca nu e asa rau aici, pentru ca dincolo e mai rau.

Melodia continua, cu aceleasi note. Bucurestiul este impregnat cu oameni care vorbesc urat despre romani, despre Romania, despre viitorul si prezentul ei. Ascult. Aud: “Nicaieri nu e ca in Romania”,”romanu nu stie decat sa fure sau sa se lase furat”, “romanu-si merita soarta”, “neam de prosti”, “ne-au saracit astia”, “am ajuns de rasul lumii”, “am ajuns sa cersim in toata Europa”, “suntem o tara fara viitor”, “politicienii sunt murdari”, si altele din aceeasi gama.

Reactia mea naturala este sa spun “Da, dar stiti, acolo de unde vin eu e mai rau”. “La noi e mai multa saracie”. “La noi salariile sunt de 2 ori mai mici”. “Noi nu avem Ikea si Carrefour”.

Insa in momentul in care pun una langa alta formele insipide ale saraciei, simt ca situatia e la fel de dureroasa pe ambele maluri ale Prutului. In R. Moldova cersetorii sunt mai prost imbracati, dar ce conteaza asta cand acestia scormonesc in aceleasi (eterne) gunoaie?

In Romania salariile sunt mai mari, investitii mai multe, exista posibilitatea de a iesi din tara, dar chiar si asa o mare parte din populatie vorbeste deziluzionata despre viitorul sumbru al romanilor si despre firea lor care este prezentata cel mai adesea ca un blestem imposibil de desfacut.

Saracia se afla in creierul nostru, in suflet si in subconstient: nu se vede doar prin hainele ponosite, pantofii tociti, dintii bolnavi, fruntile incretite si mainile intinse. Saracia este o stare de spirit nationala care trebuie invinsa o data si pentru totdeauna  pentru ca acest popor sa reuseasca sa atinga noi culmi.

Saracia nu se gaseste la fundul unei lazi de gunoi. Cauta saracia din tine.

5 thoughts on “Saracia din noi

  1. De acord, deși s-ar putea găsi țări în care oamenii au salarii mai mici chiar și decât moldovenii… pe undeva prin Asia de Sud sau Africa. Cu toate acestea, ei nu și-ar permite un asemenea gând, precum că nefericirea și sărăcia e soarta poporului lor. Sunt oameni care cu bani mai puțini sunt… mult mai împăcați și fericiți. Dar, chiar și asta e marginal.

  2. Multumesc Anonymous si Ana 🙂 Natalia, am fost, am vazut. In Africa am vazut cei mai fericiti si saraci oameni din lume, in acelasi timp, si vreau sa cred ca am invatat ceva de la ei.

  3. e adevarat, cu unicef am vazut in Moldova cei mai saraci si in acelasi timp cei mai fericiti oameni, iar in Italia, cei mai bogati si mai nefericiti!
    si in Romania, in drum spre casa intotdeauna ma mira faptul cat de mult se plang oamenii, e o stare de spirit nationala. Noi in Moldova sintem saraci, dar inca nu atat de morti sufleteste, desi incepem sa ne molipsim:(

Scrie ce crezi

