Mai vreau o doza literara

Salut, numele meu este Sanda şi sunt un readaholic.

Recent o prietena mi-a spus o frază la care încă mă mai gandesc: “Eu citesc, dar nu chiar ca tine, tu eşti obsedată de cărţi!”. În contextul proiectului meu de suflet, “Citesc, deci sunt sexy”, am luat-o ca pe un compliment, deşi probabil majoritatea dintre voi s-ar fi gândit în locul meu ca au o problema.

A fi “obsedat” de ceva, de orice, trebuie să recunoaştem că nu sună bine. În cazul meu obsesia este aproape clinica, dacă luăm în considerare nevoia mea continuă de literatură BUNA cu care simt nevoia să ma injectez, zilnic. Şi cand spun literatura BUNA vreau sa zic anume ca nu citesc orice, pentru ca nu pot, nu ma lasa inima. E ca si cum as merge la un film gen “Mission Impossible” cand in acelasi cinematograf ruleaza ceva de Lars von Trier sau de Almodovar.

Încă de mic copil mi-am făcut un reflex din a citi înainte de culcare. Astfel, la fel de perspicace ca şi câinele lui Pavlov, e suficient să ajung în poziţie orizontala, să deschid cartea, să încep să citesc, şi garantez că în 20-30 minute ma teleportez în lumea dulce a viselor. Mai mult, as spune ca lectura este cel mai bun somnifer pentru mine…functioneaza de fiecare data.

Există desigur şi dezavantaje atunci când îmi iau doza înainte de culcare, pentru că cel mai des visele îmi sunt concrescute din ultimele pagini citite, şi dacă vă gândiţi că în ultimul timp am devorat Pascal Bruckner şi Palahniuk, o sa înţelegeţi ce gen de vise am avut 😉 Cred ca as fi in stare sa scriu o carte intreaga numai despre visele mele inspirate de o carte.

În timpul zilei reuşesc să-mi injectez preţiosul combustibil literar fie în transport public (şi mi se mai întamplă să scap staţii) sau în timpul mesei, într-un local, în oraş. Atunci reuşesc cu multă măiestrie, (ca o obsedata ce sunt) sa jonglez cu o mana lingura de supa si cu alta sa dau filele cartii. Se mai intampla sa poti sa ghicesti ce am mancat intr-o zi doar rasfoind cartea pe care o am in geanta, dar din punctul meu de vedere acele pete colorate ofera si mai multa personalitate volumului.

Mai am tendinta sa manifest un caracter obsedat in clipa cand, aproximativ o data pe luna, merg sa-mi aleg noua prada literara: cand merg la o librarie. Ma observi de departe, cu nasul amişunând prospăturile, cu mersul de felină şi ochii ingustaţi cautand frenetic pe rafturi. Le ating copertile, le admir culorile, aproape ca le gust si le miros.

În momentul în care am pus mana pe “the one”, am un tabiet maniacal de a citi prima si ultima propozitie din carte. Daca imi place ceea ce citesc, si daca nu am reusit sa-mi dau seama despre ce e cartea, o iau.

Ei bine, da, da, da, sunt obsedată de cărţi, însă îmi permit această obsesie. Şi ştii de ce? Pentru că nu fumez, nu beau, nu colectionez timbre, nu strang pachetele de zahar din localuri, nu am dependenţe de nici un fel, nu am alte obsesii în mod conştient şi singurul lucru constant din viaţa mea de om care nu poate sta pe loc sunt…surpriza! cartile.

2 thoughts on “Mai vreau o doza literara

  1. Sunt si eu o obsedata, iar acest articol imi e foarte apropiat. Partea proasta e ca incep sa imi dau seama ca nu imi mai permit aceasta obsesie. A ars mancarea de n ori, in timp ce eu savuram cuvintele frumos asezate pe hartie, am intarziat la nenumarate intalniri, sau chiar le-am pierdut pe unele, mai daunazi era sa imi pierd cainele, pentru ca am hotarat sa citesc un pic cat el alearga pe terenul de joaca. El s-a plictisit si a hotarat sa plece, eu tot citeam….. Tu cum te organizezi?

  2. In general, citesc in momentele in care astept ceva sau pe cineva si am un pic de timp liber, dar cel mai mult citesc in calatorii. Desigur ca nu e bine sa cazi in nici o extrema, trebuie sa-ti stabilesti doza literara si sa nu o depasesti… ca sa nu faci supradoza! 🙂

Scrie ce crezi

